dinsdag 28 juli 2015

Cinderella (in 100 woorden)

Cinderella is overduidelijk een product van Disney en een remake van Assepoester (1950), niet het sprookje van de gebroeders Grimm maar deze film weet dat het niets méér wil zijn dan een klassiek sprookje. Kenneth Brannagh voegt een magnifieke stijl toe aan deze film met romantische decors en idyllische personages die nooit over-the-top aanvoelen maar toch ontdek je hier en daar een vleugje van de klassieke Disney-stijl. Misschien een vrij standaard verhaal met niet veel verassingen maar er is absoluut wel wat voor iedereen om van te genieten. Echt een typisch Walt Disney sprookje om lekker bij weg te dromen.

80/100

donderdag 16 juli 2015

Ant-Man (in 100 woorden)

Ant-Man heeft me vooral verrast met het sterke en dynamische verhaal, wat eerst en vooral een slimme kraakfilm is, maar ook een hilarisch superheldenverhaal. De nieuwste in het Marvel-rijtje is duidelijk met veel passie gemaakt, maar voelt vooral ‘kleiner’ en persoonlijker aan dan zijn voorgangers. Rudd, Douglas en Peña zijn de showstelers, de slechterik daarentegen is spijtig genoeg iets te cliché, net als het vader-dochterverhaal van beide Ant-Mannen. De actiescènes zijn superspectaculair, creatief en zal een leuke toevoeging zijn aan volgende Avenger-films. Ik had graag Edgar Wrights Ant-Man gezien, maar Peyton Reeds humoristische en intieme actieprent is méér dan voldoende.

79/100

zaterdag 11 juli 2015

Inside Out (in 100 woorden)

Inside Out is wellicht Pixar’s meest inventieve film tot nu toe en de makers hebben van een simpel concept een leuke rollercoasterrit van emotie en humor kunnen maken. Het verhaal alleen al is enorm creatief uitgewerkt alsook de interactie tussen de 5 emoties en hoe deze invloed hebben op de menselijke personages. Op gebied van animatie is deze film niet speciaal, maar vooral de uitwerking en het leuke concept geven aan Inside Out een veel diepere betekenis. Felle kleuren en leuke omgevingen voor de kinderen, een zwaar en emotioneel onderwerp omgetoverd tot een grappig filmpje dat uiteindelijk iedereen zal charmeren.

74/100

woensdag 8 juli 2015

Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events (in 100 woorden)

Het leuke aan A Series of TimBurtonate Events is het lugubere sfeertje wat deze film uniek maakt in z’n soort. We treden samen met 3 buitengewoon slimme hoofdpersonages in een duister wereldje waar we een simpel verhaal voorgeschoteld krijgen (nee, geen puttanesca). Maar door het verhaal voel je wel dat deze film een combinatie is van 3 verschillende boeken. De 3 kinderen zijn aangenaam genoeg, maar over-the-top Jim Carrey steelt uiteraard de show, hoewel Streep en Connolly ook niet onaardig waren. Ook de filmsets zijn buitengewoon excentriek en de muziek is heerlijk om naar te luisteren … echt onvervalst entertainment.

70/100

Wild (in 100 woorden)

Wild vertelt het boeiende verhaal van een vrouw die op haar eentje een trektocht van 1750km aflegt. Reese witherspoon geeft wel een fantastische prestatie, maar haar personage heeft een allesbehalve sympathieke achtergrond waardoor we moeite hebben geïnvesteerd te zijn in haar verhaal. De flashbacks gaven de film heel wat extra diepte, maar maakte de film ook enorm zwaar. De focus ligt natuurlijk op de persoonlijke reis van het hoofdpersonage maar ik miste wel wat majestueuze landschappen en een duidelijk verhaal. Uiteindelijk voelde het einde niet aan als een afgerond hoofdstuk voor dit personage … maar eerder een reis zonder eindbestemming.

62/100